علی انتظاری؛ مقصود امیری؛ نجمه سادات مرتجی
چکیده
این مقاله تلاش کرده است الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی را در فضای مجازی موردمطالعه قرار دهد. بدین منظوراز مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، روش دلفی و پرسشنامه الکترونیک بهعنوان ابزار تحقیق در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. بهمنظور تأمین اهداف تحقیق، مصاحبه با خبرگان مسلط بر موضوع تا تحقّق "کفایت نظری" ادامه یافته است. ...
بیشتر
این مقاله تلاش کرده است الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی را در فضای مجازی موردمطالعه قرار دهد. بدین منظوراز مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، روش دلفی و پرسشنامه الکترونیک بهعنوان ابزار تحقیق در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. بهمنظور تأمین اهداف تحقیق، مصاحبه با خبرگان مسلط بر موضوع تا تحقّق "کفایت نظری" ادامه یافته است. پس از آن بهمنظور تأیید و یا تصحیح شاخصهای شناسایی شده از تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبهها، از روش دلفی استفاده شد. بدین ترتیب الگوی رفتار اشتراک دانش از دل دادههای مرحله کیفی پژوهش استخراج شد. پس از آن بهمنظور اعتبارسنجی کمّی الگو، پرسشنامههای الکترونیک از طریق روش زنجیرهای در اختیار 299 نفر (نرخ بازگشت، 77%) از کاربران شبکه تخصصی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی تحلیل و وزن متغیرها مشخص گردید. در الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان در فضای مجازی به ترتیب اهمیت: شاخصهای ابعاد فردی، گروهی و محیطی، استخراج شدند. شاخصهای بُعد فردی به ترتیب انگیزش، اخلاقیات، شخصیت (شامل برونگرا، سازشکار و خود گشوده)، توانایی، نگرش بهمنظور اشتراک دانش و امینت روانی میباشد. بُعد گروهی دارای 3 شاخص منافع مشترک، ساختار گروه و سرمایه اجتماعی است. مؤلفههای بُعد محیطی شامل تکنولوژیکی (الزامات فنی شبکههای اجتماعی تخصصی)، سیاسی- حقوقی (سیاستگذاری فضای مجازی کشور)، اقتصادی (هزینه و تنوع بستههای اینترنت) اجتماعی- فرهنگی (سبک زندگی متخصصان و شخصیت ملی) میباشد.